چرا به مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
این روزها با آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا مدیر دیجیتال مارکتینگ در سایتهای ثبت آگهی استخدام خیلی مواجه میشیم اما با واژه مشاور دیجیتال مارکتینگ مواجه نمیشیم .در این مقاله سعی شده توضیحی در مورد مشاور دیجیتال مارکتینگ داده بشه و اینکه کارش چی هست و چرا به مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید .

میخواین اشتراک گذاری کنید؟

این روزها با آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا مدیر دیجیتال مارکتینگ در سایتهای ثبت آگهی استخدام خیلی مواجه میشیم اما با واژه مشاور دیجیتال مارکتینگ مواجه نمیشیم .در این مقاله سعی شده توضیحی در مورد مشاور دیجیتال مارکتینگ داده بشه و اینکه کارش چی هست و چرا به مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید .

در ابتدا سعی میکنم به زبان ساده توضیح بدم که دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتیگ به فعالیتهایی گفته میشه که به بازاریابی محصول یا خدمات از طریق ابزارهای الکترونیک میپردازد .پس بنابراین دیجیتال مارکتینگ بازاریابی اینترنتی نیست چون اینترنت هم یکی از ابزارهای الکترونیکی هست و تلوزیون هم حتی ابزار الکترونیکی گفته میشه . برگزاری کمپین های تبلیغاتی پیامکی یا تلوزیونی ,ایمیلی ,تبلیغات در شبکه های اجتماعی , بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و … همه شامل دیجیتال مارکتینگ هستند .

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست ؟

به زبان ساده میشه گفت کارشناس دیجیتال مارکتینگ کسی هست که به این ابزارها آشنا هست و میتونه از طریق این ابزارهای به بازارایابی شما کمک کنه و برند شما رو توسعه بده . اما اسمهای دیگری نیز براش میذارن مثل متخصص دیجیتال مارکتینگ . اما واژه دیگری هم هست به نام کارشناس تولید محتوا . خوب برای اینکه بهتر متوجه بشیم باید توضیح بدیم که تا اینجا در دیجیتال مارکتینگ ما باید از ابزارهای الکترونیکی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم و لازمه این تبلیغات تولید محتوا هست . تولید محتوا میتونه شامل درست کردن ویدیو یا تصاویر برای وبسایت برای تبلیغات تلوزیونی و یا نوشتن مقاله برای سئو سایت (در مقاله مفهوم عامیانه واژه سئو توضیح داده شده ) . بنابراین نیاز به یک کارشناس تولید محتوا داریم . اگر منطقی و حرفه ای بخوایم  عمل کنیم برای هر بخش یک کارشناس تولید محتوا لازم داریم مثلا یک گرافیست نباید بتونه مقاله نویس خوبی باشه ولی از اونجایی که توی ایران همه کارها رو از یک نفر میخوان کارشناس تولید محتوا باید علاوه بر آشنایی با واژه دیجیتال مارکتینگ بتونه اکثر فعالیتهای تولید محتوا رو انجام بده که کار درستی هم نیست .

اما فرض رو بر این بگیریم که شما کارشناس تولید محتوا هم دارید و شروع به تولید محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی میکنید .بدون هدف و استراتژی , اینکه کجا هستید به چی میخواید برسید و هیچ شناختی هم از بازار هدف ندارید از نیاز کاربرانتون اطلاعی ندارید .رقباتون رو نمیشناسید و نقاط ضعف و قوتشون رو نمیدونید .

اینجا هست که مثل خیلی از شرکتهای دیگه فعالیتهاتون ثمری نداره و بعد از مدتی نا امید از این کار میشید و یا به تبلیغات سنتی و کوتاه مدت پناه میبرید یا اینکه کلا به همون میزان مشتری که داشتید بسنده میکنید .

اینجا هست که نقش یک مدیر دیجیتال مارکتینگ یا مشاور دیجیتال مارکتینگ پر رنگ میشه !

اما مدیر دیجیتال مارکتینگ یا مشاور دیجیتال مارکتینگ کی هست ؟

تا اینجا با واژه دیجیتال مارکتینگ ,کارشناس دیجیتال مارکتینگ و کارشناس تولید محتوا آشنا شدیم . طبق سلسله مراتب سازمانی در مدیریت یک مدیر باید کلیه مراتب زیردستش رو طی کرده باشه که سمت مدیریت برسه, چیزی که در ایران نیست, به غیر از چند سازمان و ارگان دولتی مثل بانکها . بنابراین یک مدیر دیجیتال مارکتینگ در اصل باید با علم مدیریت آشنا باشه ,  با اصول بازاریابی آشنا باشه و همینطور طراحی و برنامه نویسی وب و گرافیک و هر ابزاری که در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشه رو بلد باشه . به زبان ساده تر هر تخصصی که افراد تیمش دارند رو باید آشنا باشه باهاشون . به عنوان مثال اگر یک فتوشاپ کار درون تیمش هست و روزی میگه دیگه نمیام باید بتونه جای اون کار کنه یا سئو رو خوب بشناسه و ابزاری مثل Serp  و یا گوگل وبمستر و گوگل آنالایتیک رو خوب بشناسه و تحلیل کنه , باید بتونه گزارش گیری از آمار بازدید شبکه های اجتماعی رو انجام بده و علاوه بر اینها ابزاری مثل جدول SWOT  و ابزارهای تحلیل بازار و بازاریابی رو بشناسه ,  باید بتونه استراتژی بچینه برای برند شما  و در نهایت باید بتونه برای شما یک نقشه راه بچینه که در حال حاضر کجا هستید و به کجا خواهید رسید .

همونطور که در مقاله های قبلی هم گفتم در دیجیتال مارکتینگ تقدم و تاخر فعالیتها مهم هست . به عنوان مثال اینکه در کدام شبکه اجتماعی فعالیت کنید بنا به برند و نوع محصول یا خدمات شما خیلی مهم هست ( شاید فعالیت برند شما و تمرکز روی شبکه اینستاگرام برای برند شما ضروری نباشه ولی در عوض باید در لینکدین فعالیت کنید ) و یا بهتر است اول در کدام شبکه اجتماعی اول فعالیتتون رو شروع کنید .

خوب با توجه به توضیحات مختصر بالا میشه فهمید یک کارشناس تولید محتوا نمیتواند کلیه این فعالیتها را انجام دهد . اگر در مجموعه خود فقط یک نفر کارشناس تولید محتوا دارید که برای اینستاگرام و وبسایت شما محتوا تولید میکند به احتمال بالا فعالیتی بی فایده را انجام میدهید .

همانطور که بخش مالی یا حسابداری یکی از بخشهای ضروری شرکتها شده بخش دیجیتال مارکتینگ هم به زودی یک بخش ضروری خواهد شد و هر چه سریعتر اقدام به راه اندازی این بخش کنید به نفع شماست چرا که اگر یادتان باشد روزی داشتن وبسایت هم برای شرکتها ضروری نبود ولی شرکتهایی که سریعتر اقدام به حضور در عرصه فضای مجازی کردند سود بیشتری کردند .

اما به واژگانی که این روزهای در آگهی های استخدام هست دقت کنیم آگهی مدیر دیجیتال مارکتینگ رو هم میبینیم . این شخص همونی هست که عرض کردم باید کلیه فعالیتهای زیر مجموعه اش را بداند و مهمتر از همه بتواند یک استراتژی مناسب برای شما تدوین کند و مجموعه و تیم دیجیتال مارکتینگ را رهبری کند ولی با توجه به کمبود نیروی واقعی در این عرصه که این تخصصها را داشته باشد و تقاضای بالا برای استخدام همچین نیرویی مبالغ دریافتی توسط این عزیزان هم کمی بالاست به همین دلیل این دوستان به عنوان مشاور و یا پاره وقت هم میتوانند در کنار شما باشند و مجموعه دیجیتال مارکتینگ شما را رهبری کنند . پس اگر توان مالی دارید پیشنهاد میکنم از یک مدیر دیجیتال مارکتینگ در تیم خود به صورت تمام وقت استفاده کنید و اگر هم توان مالی به این اندازه را ندارید از این متخصصین به عنوان مشاور استفاده کنید .

اما گفتن این نکته هم ضروری هست که بسیاری از صاحبین کسب و کار دیجیتال مارکتینگ رو هم مثل تبلیغات مستقیم( مثل تبلیغات بیلبوردی و محیطی ) میدونن و به محض شروع انتظار نتیجه دارن , این یک باور غلط است و باید گفت دیجیتال مارکتینگ یک سرمایه گذاری است و با توجه به میزان هزینه شما و جمع آوری یک تیم خوب از حدودا از 6 ماه بعد از شروع اولین نتایجش را خواهید دید .

برای جمع بندی این مقاله باید گفت بهترین روش برای شروع کم هزینه با بهره بری بالا در دیجیتال مارکتینگ بهتر است یک مشاور و متخصص دیجیتال مارکتینگ را در مجموعه خود داشته باشید و با کمک ایشان و بنا به هزینه ای که میکنید و توان و نیاز شرکت تیم دیجیتال مارکتینگ خود را جمع کنید و شروع به توسعه برند خود نمایید .

پی نوشت : در این نوشتار سعی شده به صورت خلاصه و عامیانه در مورد لزوم وجود مشاور دیجیتال مارکتینگ در یک شرکت توضیح داده شود و کلیه متون بالا نظرات شخصی من با توجه به سابقه چند ساله در این عرصه است و ممکن است بسیاری از همکاران با این نظرات مخالف باشند .

فواد مشایخی هستم مشاور دیجیتال مارکتینگ

19 خرداد 1399

میتونید موبایلتون رو ارسال کنید

در اولین فرصت با شما تماس میگیریم

مقالات بیشتری بخوانید

فعالیت تیم دیجیتال مارکتینگ در زمان بحران
مشاوره

فعالیت تیم‌های دیجیتال مارکتینگ در دوران بحران

بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، جنگ، فیلترینگ و غیره می‌توانند تأثیر منفی بر فعالیت‌های بازاریابی و فروش شرکت‌ها داشته باشند. در این شرایط، تیم‌های دیجیتال مارکتینگ با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند. با این حال، راه‌کارهایی وجود دارد که می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها در دوران بحران کمک کند. در این مقاله سعی شده به صورت تیتر وار فعالیتهای پیشنهادی را بررسی کنم :

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

چرا به مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

این روزها با آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا مدیر دیجیتال مارکتینگ در سایتهای ثبت آگهی استخدام خیلی مواجه میشیم اما با واژه مشاور دیجیتال مارکتینگ مواجه نمیشیم .در این مقاله سعی شده توضیحی در مورد مشاور دیجیتال مارکتینگ داده بشه و اینکه کارش چی هست و چرا به مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید .

میخواین به کسب و کارتون سرعت ببخشید؟

همین الان میتونید با من تماس بگیرید
جلسه مشاوره دیجیتال مارکتینگ
Scroll to Top
اسکرول به بالا
باز کردن چت
1
Scan the code
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
Hello how can i help you?
Call Now Button